Metoda M. Montessori
Pedagogika M. Montessori se vyvíjí již celé století. Tvoří ucelený a propracovaný vzdělávací systém, plně koresponduje s moderními psychologickými teoriemi vývojových potřeb a senzitivních období dětského věku. Je to program aplikovaný ve vyspělých státech i rozvojových zemích, v Evropě hlavně severské státy, Německo, Itálie, Polsko, dále USA, Indie. Děti přecházejí na 2. stupeň ze školy do školy bez adaptačních potíží.
Vzdělávací program propracovaný Marií Montessori:
- vychází z poznání a respektování dítěte a jeho potřeb
- klíčovým pojmem metody je tzv. „připravené prostředí”, ve kterém si děti samostatně vybírají ze škály přitažlivých Montessori pomůcek a materiálů
- učitel je zejména v roli rádce a pomocníka, který děti důkladně pozoruje, aby zachytil okamžik, kdy je dítě připraveno přijmout nové vědomosti
- Montessori třídy jsou věkově smíšené, v jedné třídě jsou dva věkové ročníky
- nevyužívají tradičních testů, dětem jsou dávány příležitosti zvládnout nové učivo
či dovednost procvičováním a opakováním, každé dítě postupuje podle svého tempa
- pedagog hodnotí slovně na základě svého pozorování, dlouhodobých záznamů a zpráv
o vývoji žáků
- výchovná a vzdělávací metoda je založena na realistickém porozumění emočního
a smyslového vývoje dítěte
- děti si denně vybírají z celé nabídky zajímavých a pečlivě připravených úkolů a činností.
Jednotlivé metodiky pro práci s dětmi metodou Marie Montessori najdete zde.